dinsdag 3 juni 2014

LIJDEN, in stijl....

                                                LIJDEN, in stijl.....


Het is bijna juni, dus de vruchten blijven komen...

vandaag wil ik stilstaan bij het volgende citaat van de Holocaust overlevende Viktor Frankl:

  

“Man is not destroyed by suffering,
he is destroyed by suffering without meaning.” 

 

Lees het nog een keer, want dit compacte citaat treft waarschijnlijk elke keus die we in ons leven maken.

Dat er overal donkere en nare dingen gebeuren, niet alleen in het midden oosten of oekraine op het moment, maar achter bijna elke huisdeur in Nederland. Mensen of de kinderen in hen hebben namelijk in hun leven de neiging als ze iets vervelends meemaken, zich vervolgens te verstoppen.

Zich te verbergen voor dit schokkende of enge fenomeen; hoeveel relaties tussen mannen en vrouwen zijn gebaseerd op dit verstoppende element? Je hebt een soort geborgenheid, maar in plaats van het lijden om te zetten in iets vol van betekenis, maak je er een lange termijn lijden van.

Daar zijn we in Europa en Amerika maar al te goed in, intrinsiek aan dit denken is namelijk wat je zou noemen de kolonialistische instelling. Als ik mijn wereldbeeld maar degelijk bij mijn kinderen door de strot duw, dan hoef ik in ieder geval niet geconfronteerd te worden met mijn lijden.

Hoeveel instituties, bedrijven of instellingen; de gehele werkende infrastructuur in Nederland, op dit soort afhankelijkheidsrelaties gebouwd? Ik noem hier afhankelijkheid, want als we ons lijden structureel maken, dan hebben we baat aan mensen die conformeren, die ons volgen; oftewel kinderen.

Dat ik persoonlijk tot deze inzichten heb mogen komen, dank ik aan mijn vaders' extreem gevoelige aard en een vechterslust die ik van mijn moeder en oma heb geërfd. Maar alsjeblieft, dit is een serieuze oproep. Als je lijdt, doe het dan in stijl, maak er iets van wat niet hoeft te blijven...

Dans, zing, spring, sport, huppel, schrijf, zeil of vlieg. Maar denk nog een keer voordat je zegt dat je van iemand houd, en jouw angsten bij de kinderen om je heen door de strot duwt. Daarvoor is de wereld te mooi!

Tabée

Simon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Puzzel van het leven

Het leven stroomt als een langzame rivier en wij mogen de puzzelstukjes leggen. Ik beleef allerlei verschillende plannen en persoon...